CafĂ© ât Rozenknopje
We lopen eerst langs ât Rozenknopje, ook wel De Knop in de volksmond, waar we worden ontvangen door Niek van de Klundert. Hij is een van de vele eigenaars van het cafĂ©, dat hier al sinds het einde van de negentiende eeuw is gevestigd. In het grote witte cafĂ© op de hoek van de Eindhovense Hoogstraat wandel je nietsvermoedend een muzikaal walhalla binnen. Een cafĂ© als een warme en knusse huiskamer uit vervlogen tijden. Door de speakers komt de muziek van Kevin Morby, links zit een klein en intiem podium en boven vind je nietsvermoedend de klassieke zaal van het cafĂ©. Een lichte ruimte met smalle hoge ramen en een podium onder een koepel waar je nog echt op de planken staat. De Knop is zeven dagen per week open, je kunt er eten, van allerlei drankjes doen en dagelijks worden er allerlei evenementen georganiseerd.
Niek: âZoân drie, vier keer in de week hebben we hier livemuziek in de Rozenknop. We zitten met name in de roots-hoek en de helft van de programmering bestaat uit Amerikaanse bandsâ, vertelt Niek, die in de zaak rolde toen hij hier een aantal jaren geleden begon met programmeren: âIk organiseerde iedere woensdagavond allerlei acts en ik kwam zoân twee jaar geleden op het punt waarop ik mijn muziekavond ergens anders moest gaan organiseren of dat ik de zaak over zou nemen. Ik heb voor het laatste gekozen en sindsdien zijn er een flink aantal zaken veranderd.â
Â
Â
Authentieke gezelligheid
Zo is Niek flink aan het programmeren geslagen. âAlle vrijdagavonden hebben we vinyl-djâs staan en gaan alle meubels aan de kant voor een dansfeestje. Op zaterdag hebben we vaak een band boven of beneden staan en op zondag eigenlijk ook wel. De woensdagavond organiseer ik nog steeds, maar ondertussen plannen we bijvoorbeeld samen met Effenaar Ă©Ă©n avond per maandâ, zegt hij. âWat betreft de muziek is er in Noord-Brabant een hechte scene en met zân allen zorgen we ervoor dat we bepaalde buitenlandse bands naar Nederland kunnen halen. Door ze bijvoorbeeld korte tours aan te kunnen bieden in meerdere steden, maar ook onderdak en faciliteiten. Op die manier kan het allemaal net en kunnen we artiesten direct een kleine tour aanbieden waarbij alles voor ze geregeld is.â
En dat weten een hoop bands en boekers ondertussen, want die komen er graag. Het leuke aan ât Rozenknopje is dan ook de authentieke gezelligheid van het cafĂ©, het is gemoedelijk en de real deal. âHet zit hier al zo ontzettend lang en het is nog steeds echt een buurtcafĂ©, die functie is erg belangrijk. Alle dagen van de week zit het hier dan ook vol. Rond een uur of vijf komen mensen van hun werk hiernaartoe en zie je een aanloop van mensen uit de buurt. Op maandag eten we hier met alle vaste klanten en loopt alles door elkaar heen, van stelletjes tot expats, alleenstaanden, ouderen, jongeren. Die sfeer gaat heel erg goed samen met de muziek en de muzikanten die we hier boeken.â
Van zangkoren tot vernieuwende country
Zo kun je voor van alles terecht bij het cafĂ© en vanaf dit jaar zal de zaal gebruikt worden voor DDW Music Festival. âJe kunt van alles doen met die zaal, we organiseren filmavonden, muziekquiz-avondjes en het wordt gebruikt voor dansavonden, feestjes en zangkorenâ, vertelt Niek. âIn oktober doen we mee aan DDW en het is de eerste keer dat we dit jaar meedoen, dus ik ben erg benieuwd welke mensen er allemaal op de events af gaan komen. Waar ik zelf naar uitkijk? Toch zeker naar Garrett T. Capps, ik vind het ontzettend tof dat hij hier staat. Het is een soort jaren zeventig-cowboy met geweldige muziek.â
Tijdens DDW Music Festival spelen Garrett T. Capps en Van Common op dinsdag 23 oktober plus Honey Harper en Wildwood Kin op vrijdag 26 oktober.
TAC (Temporary Art Centre)
Na de Brabantse gezelligheid in ât Rozenknopje, lopen we via de kronkelende Mauritsstraat en Vonderweg tot we het Philips Stadion in zicht krijgen en daarmee direct TAC, dat recht tegenover de fanstore van de landskampioen voetbal is gevestigd. TAC staat voor Temporary Art Centre. We krijgen eerst even een rondleiding van artistiek directeur Astrid Riona Cats voor de kunstzinnige vrijplaats. Door de witte gangen komen we in het sfeervolle bar- en restaurantgedeelte van TAC, waar de openslaande deuren uitkomen op een knusse en levendige binnentuin.
Ze praat ons bij over het ontstaan van de plek. âDe naam slaat op de oorspronkelijke tijdelijkheid van het TAC, we zijn een broedplaats voor kunstenaars en ontwerpers die zich bezig houden met vernieuwende beeldende cultuur. Er zijn hier tachtig studioâs en daar werken allerlei soorten makers aan hun toekomst, van architecten tot autonoom kunstenaars, VR-ontwerpers en gamingâ, vertelt Astrid. âHet leuke is dat je tegenwoordig steeds meer crossovers ziet binnen de kunst en dat muziek daar vaak een belangrijke rol bij speelt. We zijn een van de hoofdlocaties van de Dutch Design Week, dus DDW Music Festival voelde niet meer dan logisch om vernieuwende muziek binnen ons programma een plek te geven.â
Â
Â
Design & maatschappij
Dat gebeurt dan in de ruime Tuinzaal die je hieronder ziet in al zijn âombouwglorieâ, tijdens DDW zijn onder meer The Courtneys, Ladaâs Golden Arches en Someone te zien in deze prettig donkere en spannende zaal. âDe muziek past altijd goed bij wat we hier overdag allemaal aan het doen zijn en ik vind het zelf ook heerlijk om âs avonds hier de dag af te sluiten met een drankje en goede bands. En we kunnen op die manier soms bands programmeren waarvan ik denk: âAre you kidding me?!â Vorig jaar hadden we And So I Watch You From Afar hier bijvoorbeeld staan, daar heb ik thuis alle platen van liggen.â
Van de jaarlijkse hoeveelheid bezoekers die TAC aandoen, komt zoân twintig procent over de vloer tijdens de Dutch Design Week. Het is daarmee licht uitgedrukt dat het een âbelangrijke weekâ is voor de locatie. âVanuit de hele wereld ontvangen we die week mensen en van professionals die werkzaam zijn in de creatieve sector tot een hoop dagjesmensen. Bij TAC proberen we met name alle bezoekers te laten zien dat design een stuk verder gaat dan: âhĂ©, wat een mooie stoelâ en zo geldt dat ook voor DDW Music Festival, we zetten geen bands neer die ervoor dienen om alleen gezellig een biertje bij te drinken. We proberen met alles wat we hier doen te laten zien hoe we door middel van cultuur alles om ons heen vormgeven, dat gaat veel verder dan een leuke bank, het is een ontzettend groot onderdeel van de maatschappij. Namelijk: alles wat je om je heen ziet.â
Â
Het ideale klimaat
Tijdens het interview gaan de ogen van Astrid iedere keer glinsteren als de Dutch Design Week ter sprake komt, ze kijkt er duidelijk naar uit. âJa, het is echt een week waar alles samenkomt. In principe âdoenâ wij niets als TAC zijnde, onze doelstelling is om met TAC het ideale klimaat te vormen waarin kunstenaars en ontwerpers vooruit kunnen komen, een plek waar hun werk zo goed mogelijk tot hun recht komtâ, vertelt ze. âWat dat betreft zorgen wij ervoor dat de artiesten niets tekort komen, maar verder laat ik mezelf tijdens DDW altijd lekker verrassen door wat er allemaal geboekt wordt. Ik heb nu alweer een flink aantal mooie ontdekkingen gedaan.â
Tijdens DDW Music Festival spelen Someone, Sheverine & Hypergoods op woensdag 24 oktober, The Courtneys & Mourn op vrijdag 26 oktober en Ladaâs Golden Arches & Elsa Lester op zaterdag 27 oktober.
Â
Â
Â
Â
Stroomhuis
Van de warme binnentuin van TAC, lopen we in de richting van het station en zijn we twee minuten later bij het Stroomhuis. De plek die veel muziekliebhebbers kennen en anders zouden moeten kennen. Deze plek staat garant voor de allerbeste garageshows, hiphopfeesten, hardcorepartyâs en zoân beetje alles wat er in het kloppende hart van de Eindhovense underground gebeurt. Wij komen Meis te spreken, een van de programmeurs en drijvende krachten achter Stroomhuis. Vanuit de overweldigende en vol met spulletjes staande backstage, lopen we langs allerlei slaapvertrekken en de grote keuken door een de meest bijzondere venues van Nederland. Eentje zoals je ze niet veel meer ziet.
âDe energie komt uit de ziel van deze plekâ, vertelt Meis terwijl we haar in de lege zaal spreken en we omringd worden door muurschilderingen tot aan het plafond en 1.001 voorwerpen overal waar je kijkt. De zaal die âs avonds al een rauwe vrijheid uitstraalt door zijn unieke sfeer, blijkt overdag minstens zo mooi te zijn. âAls het zo langzaam donker begint te worden en het licht verandert, met die âstilte voor de storm-vibeâ, dat is echt magischâ, vertelt ze. âDit gebouw was, zoals zo vaak in Eindhoven, een Philips-gebouw en is het Stroomhuis in zijn huidige vorm geworden nadat het aan het begin van deze eeuw is gekraakt. Het waren vooral een hoop ontwerpers en kunstenaars, waarvan Andre Amaro overbleef en onder meer van alles is gaan organiseren in Stroomhuis en Ketelhuis. Het begon aanvankelijk met allerlei technofeestjes onder de grond, totdat het te lastig werd om daar feestjes te organiseren en deze zaal op de begane grond in gebruik is genomen voor concerten.â
Â
Â
Community
Al snel blijkt hoe deze plek gerund kan worden, namelijk door de grote en gemeenschappelijke liefde voor muziek en vrienden. âBeneden hebben we een aantal repetitieruimtes zitten van bandjes die op mijn label Bagdaddy Records zitten en die bands oefenen hier niet alleen, ze staan ook in de rij om mee te helpen tijdens avonden die we organiseren. Om achter de bar te staan of te koken voor bandjes die hier spelen. Dat is ook nodig, want we doen echt alles zelf. Dat is een van de mooie dingen aan deze plek, het is een community en een tweede huis voor veel mensen. Bands vinden het onder meer leuk om hier te spelen door de sfeer die er hangt. We verzorgen ze als mensen die bij je thuis over de vloer zouden komen. Ze kunnen hier blijven slapen, âs ochtends krijgen ze nog een ontbijtje, we willen dat ze niets tekort komenâ, zegt Meis. âUiteraard hebben we ook tekortkomingen, maar we compenseren heel veel met âhoeâ we het doen. Of er nu veel of weinig publiek is tijdens een show, de bands hebben altijd een goede dag door alle aandacht die ze krijgen.â
Â
Â
Alles-in-Ă©Ă©n
Tijdens DDW Music Festival is Stroomhuis een van de centrale plekken tijdens het festival, zo zijn er vijf avonden met niet de minste acts gepland tussen 20 en 28 oktober. âDat soort festivals zijn voor ons natuurlijk te gek, we zien altijd veel nieuwe gezichten tijdens die avonden.â En het woord âveelâ is zeker van toepassing weten wij uit eigen ervaring, vorig jaar zagen we bij sommige avond flinke rijen van mensen die niet meer naar binnen konden. âDie avonden waren echt waanzinnig ja, dat zou dit jaar ook zomaar eens kunnen gebeurenâ, zegt ze glimlachend.
Tijdens DDW Music Festival spelen Black Acid, Rey Tranquilo, Ocho & lbs op maandag 22 oktober, Ancient Shapes & Fontaines DC op woensdag 24 oktober, A Giant Dog & Hater op donderdag 25 oktober, Viagra Boys & Jagd op vrijdag 26 oktober en Ploegendienst & Rascalton op zaterdag 27 oktober.
Â