Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Eindhoven door de ogen van DDW Music Festival

25 September 2018

TAC @ DDW Music 2017 door Elke Teurlinckx
Eindhoven is van 20 tot en met 28 oktober het decor van de wereldberoemde Dutch Design Week. De afgelopen jaren is er gewerkt aan een sterk muzikaal randprogramma, dat inmiddels een op zichzelf staand festival is geworden: DDW Music Festival. Wij komen regelmatig in Eindhoven voor leuke shows op toffe plekjes, maar er is altijd nog wel iets nieuws te ontdekken in de Lichtstad. Zo lieten wij ons onlangs verrassen door een aantal mooie festivallocaties tijdens een verfrissend ‘Rondje Eindhoven’.

CafĂ© ’t Rozenknopje

We lopen eerst langs ’t Rozenknopje, ook wel De Knop in de volksmond, waar we worden ontvangen door Niek van de Klundert. Hij is een van de vele eigenaars van het cafĂ©, dat hier al sinds het einde van de negentiende eeuw is gevestigd. In het grote witte cafĂ© op de hoek van de Eindhovense Hoogstraat wandel je nietsvermoedend een muzikaal walhalla binnen. Een cafĂ© als een warme en knusse huiskamer uit vervlogen tijden. Door de speakers komt de muziek van Kevin Morby, links zit een klein en intiem podium en boven vind je nietsvermoedend de klassieke zaal van het cafĂ©. Een lichte ruimte met smalle hoge ramen en een podium onder een koepel waar je nog echt op de planken staat. De Knop is zeven dagen per week open, je kunt er eten, van allerlei drankjes doen en dagelijks worden er allerlei evenementen georganiseerd.

Niek: “Zo’n drie, vier keer in de week hebben we hier livemuziek in de Rozenknop. We zitten met name in de roots-hoek en de helft van de programmering bestaat uit Amerikaanse bands”, vertelt Niek, die in de zaak rolde toen hij hier een aantal jaren geleden begon met programmeren: “Ik organiseerde iedere woensdagavond allerlei acts en ik kwam zo’n twee jaar geleden op het punt waarop ik mijn muziekavond ergens anders moest gaan organiseren of dat ik de zaak over zou nemen. Ik heb voor het laatste gekozen en sindsdien zijn er een flink aantal zaken veranderd.”

 

 

Authentieke gezelligheid

Zo is Niek flink aan het programmeren geslagen. “Alle vrijdagavonden hebben we vinyl-dj’s staan en gaan alle meubels aan de kant voor een dansfeestje. Op zaterdag hebben we vaak een band boven of beneden staan en op zondag eigenlijk ook wel. De woensdagavond organiseer ik nog steeds, maar ondertussen plannen we bijvoorbeeld samen met Effenaar Ă©Ă©n avond per maand”, zegt hij. “Wat betreft de muziek is er in Noord-Brabant een hechte scene en met z’n allen zorgen we ervoor dat we bepaalde buitenlandse bands naar Nederland kunnen halen. Door ze bijvoorbeeld korte tours aan te kunnen bieden in meerdere steden, maar ook onderdak en faciliteiten. Op die manier kan het allemaal net en kunnen we artiesten direct een kleine tour aanbieden waarbij alles voor ze geregeld is.”

En dat weten een hoop bands en boekers ondertussen, want die komen er graag. Het leuke aan ’t Rozenknopje is dan ook de authentieke gezelligheid van het cafĂ©, het is gemoedelijk en de real deal. “Het zit hier al zo ontzettend lang en het is nog steeds echt een buurtcafĂ©, die functie is erg belangrijk. Alle dagen van de week zit het hier dan ook vol. Rond een uur of vijf komen mensen van hun werk hiernaartoe en zie je een aanloop van mensen uit de buurt. Op maandag eten we hier met alle vaste klanten en loopt alles door elkaar heen, van stelletjes tot expats, alleenstaanden, ouderen, jongeren. Die sfeer gaat heel erg goed samen met de muziek en de muzikanten die we hier boeken.”

Van zangkoren tot vernieuwende country

Zo kun je voor van alles terecht bij het cafĂ© en vanaf dit jaar zal de zaal gebruikt worden voor DDW Music Festival. “Je kunt van alles doen met die zaal, we organiseren filmavonden, muziekquiz-avondjes en het wordt gebruikt voor dansavonden, feestjes en zangkoren”, vertelt Niek. “In oktober doen we mee aan DDW en het is de eerste keer dat we dit jaar meedoen, dus ik ben erg benieuwd welke mensen er allemaal op de events af gaan komen. Waar ik zelf naar uitkijk? Toch zeker naar Garrett T. Capps, ik vind het ontzettend tof dat hij hier staat. Het is een soort jaren zeventig-cowboy met geweldige muziek.”

Tijdens DDW Music Festival spelen Garrett T. Capps en Van Common op dinsdag 23 oktober plus Honey Harper en Wildwood Kin op vrijdag 26 oktober.

'T Rozenknopje
© Patrick Spruytenburg

TAC (Temporary Art Centre)

Na de Brabantse gezelligheid in ’t Rozenknopje, lopen we via de kronkelende Mauritsstraat en Vonderweg tot we het Philips Stadion in zicht krijgen en daarmee direct TAC, dat recht tegenover de fanstore van de landskampioen voetbal is gevestigd. TAC staat voor Temporary Art Centre. We krijgen eerst even een rondleiding van artistiek directeur Astrid Riona Cats voor de kunstzinnige vrijplaats. Door de witte gangen komen we in het sfeervolle bar- en restaurantgedeelte van TAC, waar de openslaande deuren uitkomen op een knusse en levendige binnentuin.

Ze praat ons bij over het ontstaan van de plek. “De naam slaat op de oorspronkelijke tijdelijkheid van het TAC, we zijn een broedplaats voor kunstenaars en ontwerpers die zich bezig houden met vernieuwende beeldende cultuur. Er zijn hier tachtig studio’s en daar werken allerlei soorten makers aan hun toekomst, van architecten tot autonoom kunstenaars, VR-ontwerpers en gaming”, vertelt Astrid. “Het leuke is dat je tegenwoordig steeds meer crossovers ziet binnen de kunst en dat muziek daar vaak een belangrijke rol bij speelt. We zijn een van de hoofdlocaties van de Dutch Design Week, dus DDW Music Festival voelde niet meer dan logisch om vernieuwende muziek binnen ons programma een plek te geven.”

 

 

Design & maatschappij

Dat gebeurt dan in de ruime Tuinzaal die je hieronder ziet in al zijn ‘ombouwglorie’, tijdens DDW zijn onder meer The Courtneys, Lada’s Golden Arches en Someone te zien in deze prettig donkere en spannende zaal. “De muziek past altijd goed bij wat we hier overdag allemaal aan het doen zijn en ik vind het zelf ook heerlijk om ’s avonds hier de dag af te sluiten met een drankje en goede bands. En we kunnen op die manier soms bands programmeren waarvan ik denk: “Are you kidding me?!” Vorig jaar hadden we And So I Watch You From Afar hier bijvoorbeeld staan, daar heb ik thuis alle platen van liggen.”

Van de jaarlijkse hoeveelheid bezoekers die TAC aandoen, komt zo’n twintig procent over de vloer tijdens de Dutch Design Week. Het is daarmee licht uitgedrukt dat het een ‘belangrijke week’ is voor de locatie. “Vanuit de hele wereld ontvangen we die week mensen en van professionals die werkzaam zijn in de creatieve sector tot een hoop dagjesmensen. Bij TAC proberen we met name alle bezoekers te laten zien dat design een stuk verder gaat dan: ‘hĂ©, wat een mooie stoel’ en zo geldt dat ook voor DDW Music Festival, we zetten geen bands neer die ervoor dienen om alleen gezellig een biertje bij te drinken. We proberen met alles wat we hier doen te laten zien hoe we door middel van cultuur alles om ons heen vormgeven, dat gaat veel verder dan een leuke bank, het is een ontzettend groot onderdeel van de maatschappij. Namelijk: alles wat je om je heen ziet.”

 

Het ideale klimaat

Tijdens het interview gaan de ogen van Astrid iedere keer glinsteren als de Dutch Design Week ter sprake komt, ze kijkt er duidelijk naar uit. “Ja, het is echt een week waar alles samenkomt. In principe ‘doen’ wij niets als TAC zijnde, onze doelstelling is om met TAC het ideale klimaat te vormen waarin kunstenaars en ontwerpers vooruit kunnen komen, een plek waar hun werk zo goed mogelijk tot hun recht komt”, vertelt ze. “Wat dat betreft zorgen wij ervoor dat de artiesten niets tekort komen, maar verder laat ik mezelf tijdens DDW altijd lekker verrassen door wat er allemaal geboekt wordt. Ik heb nu alweer een flink aantal mooie ontdekkingen gedaan.”

Tijdens DDW Music Festival spelen Someone, Sheverine & Hypergoods op woensdag 24 oktober, The Courtneys & Mourn op vrijdag 26 oktober en Lada’s Golden Arches & Elsa Lester op zaterdag 27 oktober.

 


 

 

 

TAC @ DDW Music 2017
© Elke Teurlinckx

Stroomhuis

Van de warme binnentuin van TAC, lopen we in de richting van het station en zijn we twee minuten later bij het Stroomhuis. De plek die veel muziekliebhebbers kennen en anders zouden moeten kennen. Deze plek staat garant voor de allerbeste garageshows, hiphopfeesten, hardcoreparty’s en zo’n beetje alles wat er in het kloppende hart van de Eindhovense underground gebeurt. Wij komen Meis te spreken, een van de programmeurs en drijvende krachten achter Stroomhuis. Vanuit de overweldigende en vol met spulletjes staande backstage, lopen we langs allerlei slaapvertrekken en de grote keuken door een de meest bijzondere venues van Nederland. Eentje zoals je ze niet veel meer ziet.

“De energie komt uit de ziel van deze plek”, vertelt Meis terwijl we haar in de lege zaal spreken en we omringd worden door muurschilderingen tot aan het plafond en 1.001 voorwerpen overal waar je kijkt. De zaal die ’s avonds al een rauwe vrijheid uitstraalt door zijn unieke sfeer, blijkt overdag minstens zo mooi te zijn. “Als het zo langzaam donker begint te worden en het licht verandert, met die ‘stilte voor de storm-vibe’, dat is echt magisch”, vertelt ze. “Dit gebouw was, zoals zo vaak in Eindhoven, een Philips-gebouw en is het Stroomhuis in zijn huidige vorm geworden nadat het aan het begin van deze eeuw is gekraakt. Het waren vooral een hoop ontwerpers en kunstenaars, waarvan Andre Amaro overbleef en onder meer van alles is gaan organiseren in Stroomhuis en Ketelhuis. Het begon aanvankelijk met allerlei technofeestjes onder de grond, totdat het te lastig werd om daar feestjes te organiseren en deze zaal op de begane grond in gebruik is genomen voor concerten.”

 

 

Community

Al snel blijkt hoe deze plek gerund kan worden, namelijk door de grote en gemeenschappelijke liefde voor muziek en vrienden. “Beneden hebben we een aantal repetitieruimtes zitten van bandjes die op mijn label Bagdaddy Records zitten en die bands oefenen hier niet alleen, ze staan ook in de rij om mee te helpen tijdens avonden die we organiseren. Om achter de bar te staan of te koken voor bandjes die hier spelen. Dat is ook nodig, want we doen echt alles zelf. Dat is een van de mooie dingen aan deze plek, het is een community en een tweede huis voor veel mensen. Bands vinden het onder meer leuk om hier te spelen door de sfeer die er hangt. We verzorgen ze als mensen die bij je thuis over de vloer zouden komen. Ze kunnen hier blijven slapen, ’s ochtends krijgen ze nog een ontbijtje, we willen dat ze niets tekort komen”, zegt Meis. “Uiteraard hebben we ook tekortkomingen, maar we compenseren heel veel met ‘hoe’ we het doen. Of er nu veel of weinig publiek is tijdens een show, de bands hebben altijd een goede dag door alle aandacht die ze krijgen.”

 

 

Alles-in-Ă©Ă©n

Tijdens DDW Music Festival is Stroomhuis een van de centrale plekken tijdens het festival, zo zijn er vijf avonden met niet de minste acts gepland tussen 20 en 28 oktober. “Dat soort festivals zijn voor ons natuurlijk te gek, we zien altijd veel nieuwe gezichten tijdens die avonden.” En het woord ‘veel’ is zeker van toepassing weten wij uit eigen ervaring, vorig jaar zagen we bij sommige avond flinke rijen van mensen die niet meer naar binnen konden. “Die avonden waren echt waanzinnig ja, dat zou dit jaar ook zomaar eens kunnen gebeuren”, zegt ze glimlachend.

Tijdens DDW Music Festival spelen Black Acid, Rey Tranquilo, Ocho & lbs op maandag 22 oktober, Ancient Shapes & Fontaines DC op woensdag 24 oktober, A Giant Dog & Hater op donderdag 25 oktober, Viagra Boys & Jagd op vrijdag 26 oktober en Ploegendienst & Rascalton op zaterdag 27 oktober.

 

Stroomhuisje @ DDW Music 2017
© Max Kneefel