Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

#Gamechangers by ABN AMRO: MarcelvangalenDesign

04 October 2019

Wasmachinefilter door MarcelvangalenDesign,<br /> Game Changers van ABN AMRO
Microvezels: klinkt onschuldig, toch? Allesbehalve, zegt ontwerper Eric van Slooten (directeur van MarcelvangalenDesign). Hij noemt ze ‘sluipmoordenaars’ die van onze oceanen een plasticsoep maken. Deze minuscule vezels (vijf millimeter of kleiner) komen van onze kleding tijdens het wassen, en belanden zo in ons water. Per wasbeurt zijn dit zo’n 10 tot 20 miljoen minidraadjes, waarvan 71 procent synthetisch – en dus niet afbreekbaar. Deze enorme brei aan ronddrijvend weefsel wordt visvoer en zo eindigen de vezels weer op ons bordje. ‘Bizar en ongezond’, dus bedacht het designbureau de oplossing: een wasmachinefilter. ABN AMRO selecteerde het ontwerp voor de Game Changer Experience, te zien op DDW19.

"Een schone oceaan begint bij je wasmachine"

Hoe werkt dat filter precies?

‘Simpel: je sluit de filter aan op de afvoerslang van je wasmachine en de rest gaat vanzelf. Bij elke was vangt het de kleinste vezels op. De grotere filteren de waterschappen uit de riolen en rivieren. Bij een gemiddelde van drie wassen per week gaat de filter twee maanden mee. Over de volgende stap is uiteraard ook nagedacht. Want hoe kunnen we verantwoord recyclen? We hebben een deal met Zeeman, vergelijkbaar met het statiegeldprincipe: je levert daar je vieze filter in, en krijgt een nieuwe terug. Zodra er genoeg filters zijn ingeleverd, gaan deze naar de producent die het vervolgens kan recyclen en hergebruiken.’

Washing machine filter by MarcelvangalenDesign,
© ABN AMRO

Klinkt alsof je alles al hebt uitgedacht. Wat is de volgende stap?

‘Nu staan we voor de grootste uitdaging: consumenten bewust maken van het probleem en laten inzien dat we daar samen iets aan kunnen doen. Bekijk het grotere plaatje: alleen in Europa al draaien we 39 biljoen wasjes per jaar, doe dat keer 20 miljoen. Dat is toch te absurd voor woorden? We hebben maar één aarde, en mij bekruipt steeds vaker het gevoel ‘waar zijn we met z’n allen mee bezig?’. Het idee ligt klaar: als het moet, brengen we dat filter binnen acht maanden op de markt. Maar dat kunnen we gewoon niet alleen. We hebben grote partijen nodig die ons helpen. Bosch, Siemens, Miele, of nog beter: de overheid.’

Hoe zorg je ervoor dat je dat bewustzijn creëert bij consumenten, of grote bedrijven?

‘Allereerst moet het voor de consument aantrekkelijk zijn om zo’n filter aan te schaffen. We hebben daarom een oplossing bedacht: Internet of Things (IoT). Waterschappen kunnen zien welke huishoudens een filter gebruiken, en gebruikers kunnen een compensatie krijgen door bijvoorbeeld minder waterschapsbelasting te betalen. Ook zijn we in gesprek met de grote wasmachinefabrikanten. Het zou mooi zijn als firma’s uiteindelijk machines maken waar de filter al in verwerkt is, zodat de consument deze niet zelf hoeft te kopen. Dit soort gesprekken vergen helaas veel tijd, en laten we dat nou net niet hebben. We moeten nú handelen, niet over tien of twintig jaar.’

Bekijk alle Game Changers hier.