Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

#heyddw: hey Ward Wijnant

07 November 2019

BLEND door Ward Wijnant,<br /> Ronald Smits
Iedere maand zetten we een van de meest interessante, spannende, intrigerende, grappige of bijzondere Instagram-posts met de hastag #heyddw in het zonnetje in een exclusief interview in ons online DDW-magazine. Dit keer spraken we met hedendaagse ambachtsman Ward Wijnant!

Zou je in een paar zinnen kunnen omschrijven wie je bent, waar je vandaan komt en waarom je ontwerper bent geworden?

Als kind wilde ik net als mijn vader architect worden. Rond mijn zesde bleek echter dat ik een ernstige vorm van dyslexie en dyscalculie heb. Hierdoor richtte ik mij als kind al ‘noodgedwongen’ volledig op mijn creativiteit. Na mijn vmbo, studeerde ik aan het Hout- en Meubileringscollege in Rotterdam. Ik raakte gefascineerd door met name de oude technieken, de subtiele verfijning van diverse houtsoorten, de solide verbindingen en het ambachtelijk handwerk. Tijdens die opleiding deed ik stages bij Kiki & Joost en Maarten Baas. Gedurende deze beide stageperiodes ontdekte ik dat een meubelstuk een verhaal met zich mee kan dragen, kan inspireren en iets in de ‘gebruiker’ teweeg kan brengen. Ik wilde meer artistieke betekenis meegeven aan mijn ambachtelijke handwerk en ik meldde me aan op de Design Academy Eindhoven. Ook daar studeerde ik succesvol af en sindsdien heb ik mijn eigen werkplaats in Tilburg.

Ward Wijnant, Twisted Chairs
© John van Groenedaal

Wat kenmerkt jouw werk en waar laat je je door inspireren?

Steeds vaker wordt met de hedendaagse ontwerpen een pad ingeslagen waarbij de bedenker van het object de productie uitbesteedt aan machines of computers. Met mijn ontwerpen wil ik daarentegen de oorsprong van ons vakgebied laten zien: het ambacht, de èchte makers. Mijn missie is om de diversiteit van oude technieken en materialen te vertalen naar een ultiem, hedendaags design met aandacht voor detail en afwerking, alsook met een historisch besef van het oorspronkelijke meesterschap. Ik raak geïnspireerd door hoe ambachtelijke objecten in elkaar zitten, hoe het materiaal wordt benaderd en hoe stevige verbindingen worden gemaakt. Ambachtelijke technieken in combinatie met veelzijdige materialen dragen op zichzelf al een bepaalde esthetiek in zich. Exact dàt wil ik laten zien met mijn ontwerpen: hoe het materiaal en de bewerking ervan, de vorm beïnvloedt. Ik wil een nieuw perspectief op materiaal en een frisse blik op oude ambachtelijke technieken aantonen.

Wat is het meest bijzondere of opmerkelijke werk dat je ooit hebt gemaakt/ontworpen?

Voor mij is dit mijn collectie TWISTED-Functionals (rollator, dranghek, etc.). Met een knipoog wilde ik laten zien dat de creatieve mogelijkheden van TWISTED oneindig en verassend toepasbaar zijn.

Twisted Lounge Chair en Twisted Extreme Chair door Ward Wijnant
© Ronald Smits

Hoe is je Twisted collectie tot stand gekomen?

TWISTED is ontstaan vanuit het spelen met koperdraad, waarmee ik meestal mijn modellen maakte. Met behulp van een boormachine maakte ik de draden recht. Om de draad te verstevigen probeerde ik het eens met drie draden. Ik raakte gefascineerd door de verbinding die de koperdraden met elkaar maakten en zag hierin een nieuwe verbindingstechniek. Van hieruit heb ik vervolgens een metalen verbinding gecreëerd waaruit tal van objecten vervaardigd kunnen worden. Vanuit technieken binnen het handmatige smeedwerk, heb ik de kracht van staal uitgedaagd en de grenzen in het materiaal opgezocht (ik noem het ook wel Man versus Steel).

Je zoekt graag de grenzen op wat betreft materialen en vormen, waar komt die behoefte om te experimenteren vandaan?

Naast dat ik nieuwsgierig ben aangelegd, ben ik van mening dat experimenteren een belangrijk deel van het proces is om tot een nieuw design te komen. Het brengt mogelijkheden en uitdagingen in kaart. Het haalt je uit je comfortzone, waarbij je het materiaal de kans geeft je te laten verassen en inspireren.

BLEND door Ward Wijnant
© Ronald Smits

Zijn er materialen waarmee je graag nog zou willen experimenteren?

Dat weet ik nog niet. Momenteel ben ik nog volop bezig met het door ontwikkelen en uitbreiden van BLEND.

Wat wil je graag nog bereiken met je werk?

Ik denk dat er nog veel valt te bereiken, omdat ik pas aan het begin van mijn carrière sta. Ik hoop samen te mogen werken met mooie galerieën, beurzen en mogelijk musea. Ook hoop ik op de mogelijkheid om nog veel collecties uit te kunnen brengen.

Twisted Chair Cabinet door Ward Wijnant
© John van Groenedaal

Als je één iemand in de wereld zou kunnen kiezen om mee samen te werken (een ontwerper, politicus, kunstenaar, wetenschapper of iemand anders), wie zou dat zijn en waarom?

Het werk van beeldhouwer en architect John Körmeling vind ik erg inspirerend. Het is vooral mooi hoe kunst en architectuur samen komen. Daarnaast kan ik de humor in zijn werk waarderen. In mijn stad Tilburg hebben we een paar mooie aanwinsten van hem.

Je stond afgelopen DDW bij Plan-B met je project BLEND. Wat was het leukst?

Bij iedere expositie, dus niet alleen DDW, is het fijn om directe feedback te krijgen op je werk. Aan reacties horen dat het goed wordt ontvangen, is altijd fijn.

BLEND expositie
© Ronald Smits

Waar zou je graag nog ooit je eigen werk willen presenteren?

Ik ambieer een samenwerking met mijn favoriete moderne kunstmuseum de Pont in Tilburg. Als klein kind kwam ik hier al regelmatig en ik zou het erg tof vinden om hier mijn design terug te zien.

Wat zou je aanstormende designtalenten willen meegeven?

Blijf bij jezelf, doe wat je zelf leuk vindt.

Twisted Extreme Chair in detail
© Ronald Smits

Heb je nog nieuws dat je zou willen delen met de DDW-community?

Dat merken jullie binnenkort vanzelf! Stay tuned!

Hey ontwerper! Wil jij ook gefeatured worden op onze website? Gebruik #heyddw bij je Instagram posts en wie weet ben jij de volgende!