Dit jaar vond de grote overzichtstentoonstelling voor de tweede keer buiten het eigen gebouw plaats in de voormalige Campina melkfabriek. De grote industriële hallen vormden de perfecte achtergrond voor het werk van de afstudeerders. Daarnaast werd dit jaar ook de presentatie zelf kritisch onder de loep genomen. Een nieuwe strategie in het cureren laat de grenzen tussen de vier Master- en de acht Bacheloropleidingen vervagen. Het werpt nieuw licht op de wijze waarop ontwerpers hun werk presenteren. Zo hoopt de school meer debat en interactie te stimuleren.
Een nieuwe wind
Design Academy Eindhoven (DAE) stelt dat de hedendaagse ontwerper twee essentiële vragen moet beantwoorden: Hoe ziet hij de wereld om zich heen en welke positie neemt hij daarin in? Rondom deze vragen onderzocht Graduation Show 2019 hoe ontwerpprojecten deze mogelijke antwoorden kunnen visualiseren. De show van dit jaar was gebaseerd op acht wereldvisies en vijf ontwerpposities. De nieuwe selectie mengde alle afdelingen en de Bachelor- en Masterprojecten. De 61 masterprojecten belichtten de vijf houdingen die een ontwerper kan aannemen: Performer, Critical Observer, Material Appropriator, Situated Agent, en Empath.
De acht wereldvisies komen voort uit de 120 bachelor projecten. Het zijn abstracte toekomst werelden, met elk hun eigen uitdagingen. Er is Landscape Amnesia over cultureel erfgoed en de herinneringen daaraan, Seven Continents One Ocean met de oceaan als basis voor een nieuwe internationale maatschappij en The Scavengers waarbij de inwoners innovatief gebruik maken van afval. Afval was dit jaar een extra focus van de academie met de expositie GEO-DESIGN: JUNK in samenwerking met het Van Abbemuseum. In deze expositie zijn video-installaties, foto’s en sculpturen te zien, met als doel meer bewustzijn te creëren over de sporen die wij achter laten.
Hedendaagse ontwerpers moeten twee essentiële vragen beantwoorden: Hoe ziet hij de wereld om zich heen en welke positie neemt hij daarin in?
Award winnende ontwerpen
De nieuwe strategie leverde een interessante presentatie op. De opzet was ruim, waardoor de projecten genoeg ruimte hebben om van alle kanten te worden bekeken, een groot verschil met de eerdere presentaties in De Witte Dame. Wat Design Academy Eindhoven en ook de Graduation Show altijd zo bijzonder maakt is de grote diversiteit aan projecten.
Dit jaar leek er onder de afgestudeerden een voorkeur te zijn voor het gebruik van traditionele materialen als wol en klei. Zo won Seok-hyeon Yoon (BA Well-Being) tijdens de opening van de Graduation Show de René Smeets Award voor het beste Bachelor project. Zijn project OTT combineert keramiek met de traditionele en bovenal duurzame Koreaanse techniek waarbij Ott-lak, afkomstig van de Ott-boom, wordt gebruikt om objecten waterdicht te maken.
Daarnaast werd er ook gewerkt met nieuwe technologie of creatief gebruik gemaakt van bestaande technologie. Zo werden niet alleen fysieke objecten gecreëerd maar kwamen ook maatschappelijke thema’s onder de aandacht. Vallend onder Hidden Publics, een van de acht werelden, is het project Voicing Borders van Irakli Sabekia is een bijzonder voorbeeld van een maatschappelijk project. Hij nam een vijandig ogend hek van prikkeldraad in Oost Georgië en maakte er iets positiefs van. Door de draad te gebruiken als radioantenne kan hij informatie communiceren over de dorpen die ooit op de plek van het hek stonden. Deze dorpen werden tijdens de Russische bezetting verwoest maar door dit project wordt de herinnering levend gehouden. Het leverde Sabekia de Melkweg Award op en hij mocht zijn project presenteren tijdens de internationale design conferentie Antenna, voor de derde maal gehouden tijdens DDW.