1. Maak gebruik van de nodige regelingen
De Nederlandse overheid heeft verschillende maatregelen getroffen om zoveel mogelijke ondernemers te helpen in deze crisis. Inventariseer van welke regelingen je gebruik kunt maken en doe daar een beroep op. Lees hier meer over de beschikbare ondersteunende maatregelen.
2. Creëer je eigen zichtbaarheid
Benut deze periode om de dialoog aan te gaan met jouw publiek. Laat zien dat je als creatief in staat bent om te innoveren en neem hen mee in dat proces. Durf je ervaring als ontwerper en ondernemer te delen, maak bloedeerlijke content en wees authentiek. De crisis raakt ons tenslotte allemaal. Deel je ervaringen op social media, via een YouTube-kanaal, als een podcast, of plaats een DDW Community post op ddw.nl via je My DDW account.
Je kunt daarnaast je ervaringen en werk ook met ons te delen via sociale media. Als je gefeatured wil worden op de DDW Instagram of zelfs in een online artikel zoals een van deze, gebruik dan de hashtag #heyddw op Instagram en LinkedIn.
3. Investeer in innovatie en vraag subsidie aan
In crisistijd word je extra uitgedaagd om focus te houden. Wat is precies de waarde die je levert aan de klant? Is de vorm waarin je dat levert straks nog wel relevant? Bereid je alvast voor op de nieuwe tijd en gebruik deze periode om te investeren in innovatie en steek de nodige tijd in een goede subsidieaanvraag zoals bij het Stimuleringsfonds Creatieve industrie of MIT-regeling.
4. E-learning
Maak gebruik van alle kennis die op dit moment aanwezig is in je bedrijf. Welke vaardigheden, methodieken, ervaringen kun je met andere professionals delen? Zet die kennis om in een e-learning (bijvoorbeeld een cursus of e-book) en verkoop deze aan vakgenoten en andere geïnteresseerden.
6. Alsnog vergoedingen innen
Wordt jouw werk wel eens getoond op tv, in een krant of boek? Meld je dan aan bij Pictoright. Voor secundair gebruik van je werk kun je namelijk een vergoeding krijgen.
7. Verkoop templates
Heb je bestaande ontwerpen die je eenvoudig als template beschikbaar kan stellen? Dan is dit het moment om dat te doen. Zorg voor mooie template-paketten zodat je je klanten blijft bedienen.
Op de hoogte blijven van de gevolgen van het coronavirus? De BNO inventariseert de impact op de creatieve sector, adviseert en informeert over de financiële gevolgen en steunmaatregelen, en houdt een vinger aan de pols van de designbranche. Volg het Dossier Corona hier.
Heb je ideeën hoe we jou of andere creatieve ondernemers kunnen ondersteunen? Deel je suggesties, vragen, zorgen en initiatieven via meldpuntcorona@bno.nl.