Eindhoven in verbinding met industrie
Na hun afstuderen zijn ze in de buurt gebleven en verhuisd naar een nog steeds functionerend industriegebied voorbij het nu gegentrificeerde Strijp-S. Is de stad gastvrij geweest voor de afgestudeerden? "Zeker wel," zegt Carla, "de verhouding tussen ruimte en prijs is uitstekend, en we zochten een plek waar we in contact konden komen met andere ontwerpers. Dit is ook een factor. We hebben een metaalwerkplaats - alles wat we nodig hebben voor hout en keramiek. Eindhoven is zo goed verbonden met industrieën dat we samenwerken met een netwerk van lokale initiatieven om afval te verminderen en te hergebruiken wanneer we een stuk metaal willen snijden."
Groots uitpakken
Naast het werken met metaal, staat het duo bekend om zijn keramiek. "We zijn al een tijdje bezig met keramiek, en tijdens COVID stond natuurlijk alles stil. We zeiden: 'ok, het is tijd om na te denken over wat we als ontwerpers willen doen en hoe we willen werken. En we wilden opschalen om meer meubelgericht te worden. We zeiden, laten we het groots aanpakken, en tegelijkertijd een connectie maken." Het resultaat is de Archetype-collectie. Carla en Jordan willen de stukken uit de collectie rechtstreeks vanuit hun studio aan de detailhandel verkopen, in de eerste plaats voor in-store design, en ook aan particuliere woningen.
Ontwerpers worden curators
Het duo deed ook een beroep op jonge ontwerpers en stelde een collectie verzameld werk samen dat paste bij hun interesse. "We hadden nog nooit een tentoonstelling samengesteld, maar we dachten dat het meer impact zou hebben om andere ontwerpers te vragen mee te werken aan dit project voor Dutch Design Week. Het lag voor de hand om samen te werken met jong talent, vrienden en afgestudeerden om zo een sterke combinatie te creëren waarbij iedereen zeer gemotiveerd is. Het resultaat was 'A blast from the Past', een collectieve tentoonstelling van Joachim-Morineau met het werk van Adèle Vivet, Marina Mankarios, Victor Ledure en Rino Claessens. Elk project heeft een relatie tot het Grieks-Romeinse onderwerp: in de ontwerp-esthetiek of -praktijk, hun productieproces, of de conceptontwikkeling.
Wat achterblijft
"We kozen deze medewerkers op basis van de diversiteit van het werk: de grootte van de gekozen stukken, materialen en kleuren moesten elkaar versterken," zegt Carla over het curatoriële proces dat de studio doorliep om het project te creëren. "De Romeinen hebben ons hun zuilen, architectuur, tempels, enz. nagelaten. Toen we aan Archetypes werkten, vroegen we ons dus af wat er van ons werk zou overblijven als onze generatie of beschaving er niet meer is. Voordat we het werk produceerden, stelden we ons vragen over de tijdelijkheid van elk toekomstig object: het moet gemaakt zijn van duurzame materialen en gemakkelijk te repareren zijn. Tijdens onze productie hergebruiken we voor sommige van onze stukken in de fabriek gemaakte gestandaardiseerde metalen profielen en platen. Wij vergroten de schoonheid van deze industriële onderdelen omdat wij waarde hechten aan het afval dat in het industriële proces ontstaat," legt Carla uit.
Stuiterende creativiteit
Naast curatoriële projecten is de steunpilaar van Joachim-Morineau onmiskenbaar mooi en esthetisch verantwoord productontwerp. "In ons werk zijn we voor de lichamelijkheid en tastbaarheid van de materialen en producten", legt Carla eenvoudig uit. De 'stuiterende creativiteit' die Carla noemt als verwijzing naar hun creatieve proces heeft zijn weg naar schoonheid gestuiterd.