Zoeken

Sluit zoeken
Magazine

Formafantasma presenteert: Learning with symposium

18 October 2022

6 min. leestijd

Emmie Massias, Requiem For A River ©Nicole Marnati
Onderzoeken, dat zit Formafantasma (designduo Andrea Trimarchi en Simone Farresin) in het bloed. Geen wonder dus dat hun symposium één groot onderzoek is naar de mogelijkheden en uitdagingen van design als het aankomt op belangrijke hedendaagse kwesties.

Thema’s die het Formafantasma-symposium Learning with zeker zal behandelen zijn ecologie en sociale ontwikkeling, en wel door middel van afgewisseld transdisciplinaire gesprekken, lezingen en videoprojecties. Verwacht hierbij prominente bijdragen van afgestudeerde studenten van het GEO—DESIGN Department (Design Academy Eindhoven), onderzoeker en designcurator Angela Rui, en Rebecca Lewin, senior curator bij het Design Museum in Londen.

“Dit symposium gaat helemaal niet over ons. We laten zien wie we zijn door jonge talenten naar voren te schuiven, zoals onze studenten.”

Simone Farresin, Formafantasma

Ayla Kekhia, Moment Law Remaking

GEO—DESIGN

GEO—DESIGN is een tweejarige masteropleiding aan de Design Academy Eindhoven, onder leiding van Formafantasma. Het is een platform dat de sociale, economische, territoriale en geopolitieke krachten onderzoekt die tegenwoordig hun stempel drukken op design. Dit jaar studeren de eerste studenten van GEO—DESIGN af, en een aantal hiervan zullen ook hun bijdrage leveren aan het symposium.

PROMISES FOR BUSINESS door GUDRUN HAVSTEEN-MIKKELSEN

Om het ‘nieuwe’ Noordpoolgebied in te richten, heeft Groenland een nieuwe positie moeten innemen. Dat komt door de groeiende wereldwijde vraag naar mineralen en metalen, de smeltende ijskappen en de behoefte van de mijnindustrie om uit te breiden. De mijnbouw zou veel welvaart moeten opleveren, maar er is momenteel maar één mijn open. De film Promises for Business onderzoekt de nogal complexe doelen en uitdagingen waar de Arctische mijnbouwindustrie mee worstelt. Gudrun Havsteen-Mikkelsen gebruikt haar camera om te laten zien welke verwachtingen, beloften en tegenstrijdigheden er opduiken als verschillende partijen proberen om Groenland in een mijnland te veranderen. Als visueel journalist volgt Gudrun de politieke conflicten in deze ‘race naar de hulpbronnen’.

A MOMENT IN LAW RE!MAKING door AYLA KEKHIA

Ayla Kekhia heeft een subversieve kijk op de talrijke juridische en morele schendingen van Frontex als het gaat om hun doel, rol, reikwijdte en beperkingen als Europees Grens- en kustwachtagentschap. De multimediale voorstelling toont de ontberingen waar illegale migranten mee te maken krijgen als gevolg van het feit dat de EU haar eigen autoritaire, sobere en onpersoonlijke wetten niet naleeft—zie de voortdurende terugdringingsoperaties van Frontex in de Egeïsche Zee. De voorstelling maakt korte metten met het liefdadige imago van Europa en laat de intrinsieke relatie zien tussen wetgeving en het discours, gedeconstrueerd als een institutioneel kader en een performatieve handeling.

Connor Cook, At The Function ©Iris Rijskamp

NEO COOLERS door CLAUDIA PAREDES INTRIAGO
Neo Coolers—een werk van Claudia Paredes Intriago in samenwerking met het European Ceramic Workcenter in Oisterwijk—onderzoekt hoe klei (en dus water) gebruikt kan worden om te koelen zonder natuurlijke bronnen op te gebruiken. Het doel? Een verbinding leggen tussen de koelmogelijkheden die klei biedt en datacenters in woestijngebieden: een situatie waarbij waterschaarste en technologische vooruitgang elkaar ontmoeten. Het werk van de designer is geïnspireerd op menselijke maar ook niet-menselijke kennis: de verfijnde koelsystemen van termietennesten worden in dit project verweven met botijos de filigrana (traditionele Spaanse kruiken).


AT THE FUNCTION (I SHAKE MY ASS) door CONNOR COOK*

DANCE DANCE Revolution is een computerspel waarbij spelers moeten dansen op de ritmes die ze via het scherm doorkrijgen. Onlangs heeft een groep dansers/hackers de game aangepast om het sneller en langer te kunnen spelen dan ooit tevoren. En om deze nieuwe versie te kunnen winnen moeten je voeten pijlsnelle bewegingen maken, maar de rest van je lichaam moet helemaal stil blijven. Connor Cook beschouwt de geoptimaliseerde bewegingen van de dansers als een allegorie voor leven onder het kapitalisme, dat is ingericht rondom efficiëntie, standaardisatie en onderwerping. At the Function (I Shake My Ass) eigent zich de logica van het dansspel toe om een alternatieve relatie met technologie te laten zien: een relatie die open, onbepaald en speels is.

* Cum Laude, genomineerd voor Gijs Bakker Award 

Elsa Casanova Sampé - Who Cares About Bullfighting ©Femke Reijerman

WHO CARES ABOUT BULLFIGHTING? door ELSA CASANOVA SAMPÉ
Hoewel de populariteit lijkt af te nemen, staat stierenvechten nog altijd in onze collectieve verbeelding gegrift als een stereotype representatie van de Spaanse cultuur. Met behulp van schijnbaar simpele, doodgewone technologieën onderzoekt Elsa Casanova Sampé de processen die de verhalen rondom het stierenvechten instrumentaliseren en fetisjiseren. Who cares about bullfighting? is een livestream-performance die de gebaren, rituelen, beelden en decors van het stierenvechten uit z’n verband trekt en deconstrueert, om zo te laten zien welke frictie er ontstaat wanneer beelden worden vertoond alsof ze consensueel en harmonieus zijn. Zelfs als niemand 'echt' om stierenvechten geeft, strekt de romantische, ambitieuze belofte ervan zich uit tot de bedenkelijke arbeidsomstandigheden op veel plekken in de wereld, die identieke overtuigingen verbergen en kanaliseren.

REQUIEM FOR A RIVER door EMMIE MASSIAS
De belofte van hydro-elektrische energie als een hernieuwbare en goedkope energiebron verdoezelt de duistere kanten van het internationale waterbeheer van de Mekong-rivier. Door middel van een performatieve installatie laat Emmie Massias zien wat de macht is van de hydro-elektrische dam, en hoe het gedeelde waterbronnen verovert en er controle over houdt. Het publiek kan meedoen aan een proces van keramisch gieten, dat je stil laat staan bij de indrukwekkende hoogte van de dam. Door middel van een systeem van individuele modulaire mallen die verschillende configuraties mogelijk maken, en zo een verzameling van vaten en waterkruiken zullen vormen, laat de performance zien hoe de dam de kwetsbare landschappen en inwoners van de Mekongdelta heeft beïnvloed.

Claudia Paredes Intriago - Neo Coolers ©Femke Reijerman

IF YOU WORK FOR A LIVING door STEFANO FUSANI
De grootste concentratie kassen in Europa bevindt zich in Almería (Spanje), een productiecomplex van 40.000 vierkante meter groot, bestemd voor primaire industriële landbouw, dat grenst aan de enige woestijn in Europa. De met plastic bedekte faciliteit biedt werk aan 120.000 mensen. Ongeveer 20 procent hiervan zijn ongedocumenteerde arbeidsmigranten die in de sloppenwijken van het gebied wonen. In de film If You Work for a Living wordt het industriële erfgoed van het gebied onderzocht: het werd als decor gebruikt voor westerns. De film leent quotes en geluiden uit de Dollars-trilogie van Sergio Leone, die van toepassing zijn op de omgeving en de arbeidsomstandigheden van de mensen die hier nu wonen en werken.

THE BITTERSWEET MEMORY OF THE PLANTATION door YASSINE BEN ABDALLAH*
De geschiedenis en cultuur van onderdrukte personen worden zelden belichaamd in tastbare zaken. Yassine Ben Abdallah onderzoekt de verdwijning van archiefmateriaal over contractarbeiders en tot slaaf gemaakten van de suikerplantages van La Réunion. De monocultuur van suikerriet heeft de voormalige Franse kolonie gevormd, maar de enige overblijfselen van deze geschiedenis gaan over de witte kolonisten. Hoe kunnen verhalen over de arbeiders worden verteld zonder dat er fysiek bewijs van ze is? Yassines werk, dat te vinden is in het plantagemuseum, creëert een confrontatie tussen druipende suikermachetes en de kunstvoorwerpen van de kolonist, en dan rijst de vraag: wiens erfgoed en geschiedenis mag worden behouden, verteld en vereeuwigd, en wiens niet?

* Cum Laude, genomineerd voor de Gijs Bakker Award