Hieronder vertelt Marjolein van Vucht (Programmaontwikkelaar Creatieve Industrie) meer over het partnership tussen CLICKNL en Dutch Design Foundation.
Waarom zijn jullie partners van DDW?
We zijn heel lang met elkaar in gesprek. De afgelopen tien jaar organiseerde CLICKNL al haar eigen evenement op DDW, het Design Research & Innovation Festival (DRIVE). We lopen dus al een tijdje mee. In de loop van de jaren zijn we steeds dichter tot elkaar gekomen als organisaties door goed met elkaar in gesprek te zijn. We spreken over wat er belangrijk is voor onze sector, voor de creatieve industrie, voor ontwerpers. Waar liggen de kansen, waar moeten we ons op ontwikkelen? We wilden graag samen aan een programma voor professionals werken.
Hoe zit het partnership in elkaar?
De afgelopen jaren deden we al met de thema’s van de Mission Days mee. Vanaf dit jaar doen we echt gericht met een programma in het Natlab mee, waar ook de andere Mission Days-evenementen plaatsvinden. Het netwerk bij elkaar krijgen en de verschillende netwerken uitbreiden en elkaar laten versterken, is troef.
‘Wat ons programma uniek maakt is dat wij telkens de kennisprofessional en de creatieve professional bij elkaar zetten. En de vraag stellen: "Hoe kunnen we als twee werelden beter samenwerken?"’
Wat halen jullie uit het partnership?
Als CLICKNL proberen we ontwerpers en onderzoekers aan elkaar te verbinden. Samenwerkingen tussen deze twee zorgen voor een sterkere sector: er wordt nieuwe kennis ontwikkeld en methoden gevalideerd. Dat zorgt er weer voor dat ontwerpers beter kunnen ontwerpen voor transities en maatschappelijke uitdagingen. Ons programma zit daarom ook op het kruispunt van onderzoek en ontwerp, en de missions. Met het partnership hopen we de verschillende netwerken te ontwikkelen en te versterken, binnen ons programma of bij de netwerklunch.
Hoe ziet jullie Mission Days programma eruit?
Wat heel sterk is aan de Mission Days is dat het over maatschappelijke vraagstukken gaat. Tegelijkertijd zijn de vijf missies van de dagen ook nog ontzettend breed; daarom kiezen wij op elke dag weer een eigen lijn. Op de maandag gaat het over uitdagingen in de toekomst en de menselijke beleving in een gebouwde omgeving. Op de dinsdag werken we samen met NewTexEco; dan gaat het over de (duurzame) toekomst van textiel en mode. Op de woensdag focussen we op immersieve belevenissen en hoe je daarop en daarmee kunt samenwerken als ontwerpers en als onderzoekers. Donderdag focussen wij op het mentale welzijn van jongeren en de complexiteit van grote vraagstukken. En vrijdag hebben we een mooi programma rondom kansengelijkheid en kansenongelijkheid. Op elk van deze dagen hebben we zowel onderzoekers als ontwerpers op het podium staan.
Wat kan je als bezoeker verwachten?
We beginnen elke dag met een keynote met daarin de kansen en uitdagingen voor de creatieve industrie, op het thema van de dag. Daarna zal er een voorbeeldproject op het podium staan: een samenwerking tussen ontwerpers en onderzoekers waar we als sector van kunnen leren. Welke kennis hebben zij opgedaan? We eindigen de dag altijd met een kans die eraan komt: een nieuw project waarbij je kunt aanhaken als professional.
De Mission Days Design Innovation Sessions van CLICKNL zitten inmiddels al vol. Het is wel nog mogelijk je aan te melden voor de wachtlijst.