In de grote zaal van het Koelhuis word je begroet door grote kleurrijke abstracte kermisattracties. Een waarzegster neemt je vanuit een glazenbol mee in een tijdreis en laat je ervaren hoe de kermis eeuwenlang een broedplaats was van creativiteit en innovatie.
Spatial audio
De kermis was gedurende eeuwen dé plek waar vele kunstvormen zoals live theater en dans voor een breed publiek toegankelijk waren. Ook werden nieuwe technologische uitvindingen zoals fotografie, de stoommachine, elektriciteit en virtuele werkelijkheden hier voor het eerst gepresenteerd. De waarzegster (met de stem van de bekende actrice Hetty Heyting) laat je de kermis door de tijd heen ontdekken met de geluiden van artiesten, circuspaarden, draaiorgels en achtbanen.
De nieuwste geluidstechnologieën nemen je mee op een unieke ontdekkingsreis door het verleden, heden en de toekomst van kunst en innovatie op de kermis. Het audiosysteem bestaat uit een locatiegestuurde hoofdtelefoons én een 3D audio scape van maar liefst vierenzestig speakers en subwoofers. Dus afhankelijk van de plek waar je bent, hoor je steeds een ander deel van het verhaal. Het project kan zowel in het Nederlands als in het Engels worden ervaren.
Nieuwe manieren om verhalen te vertellen
De makers van Fiera del Suono richten zich op het ontwikkelen van nieuwe manieren om (erfgoed)collecties en creatieve verhalen dichter bij een breder publiek te brengen. Audio is daarbij de laatste jaren een steeds prominenter medium en nieuwe technologische vindingen bieden steeds meer mogelijkheden om daarbij gelaagdere en meer ‘onderdompelende’ ervaringen te creëren.
De collecties van het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, het Regionaal Archief Tilburg en particuliere audioverzamelingen hebben geluidsmateriaal voor het project geleverd. Ook zijn nieuwe fragmenten ingesproken door acteurs, onder meer door Hetty Heyting, Saskia Temmink, Elisa Beuger en Paul Disbergen.
Makers, musea en onderzoek
Fiera del Suono is een project van mediakunst-collectief DROPSTUFF MEDIA in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, Stadsmuseum Tilburg en studentengroepen van de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool Utrecht en Fontys Hogeschool voor de Kunsten Tilburg.
Dit project vindt plaats in het kader van twee landelijke ontwikkelprogramma’s: ‘Cultuurloket DigitALL’ en ‘Innovatielabs’ van Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en CLICKNL. In beide programma’s onderzoeken partijen uit de culturele en creatieve sector actuele opgaven. Een essentieel onderdeel is dat projecten gedurende twee jaar continu worden doorontwikkeld in een proces van ontwerpen, presenteren, evalueren en verder ontwikkelen.
Studentengroepen van de drie deelnemende hogescholen hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van de storyline en doen publieksonderzoek en hebben steeds voorstellen gedaan voor ontwerpaanpassingen.
Over DROPSTUFF MEDIA / KOELHUIS EINDHOVEN
DROPSTUFF MEDIA creëert immersieve ervaringen waarin nieuwe verhalen, artistieke content en technologie samenkomen.
Koelhuis District bevindt zich aan de nieuwe, oostelijke stadsentree van Eindhoven. Het wordt een cultureel district rond Immersive Experiences (IX), nieuwe mediakunst en hedendaagse cultuur.