Zoeken

Sluit zoeken
Terug naar Programma

Ervaringskennis als motor voor verandering

Wat brengt ervaringskennis in het onderwijs?

Ervaringsdeskundigheid op HU pabo — © Kaja Sariwating

In welke mate nemen we de kennis en ervaring van studenten serieus? Welke ruimte is er om die kennis te benutten en de kracht ervan in te zien? In deze interactieve sessie gaan we ervaren wat het is om ervaringskennis in te zetten bij innovatie en verandering.

Ervaringskennis in het onderwijs

Visies op onderwijs zijn divers en altijd in beweging. Waar de meeste opleidingen een student allang niet meer zien als een leeg hoofd wat gevuld moet worden, kan de druk om te presteren en scoren sterk zijn. In welke mate nemen we de kennis en ervaring van kinderen en studenten serieus en welke ruimte is er om die kennis te benutten en de kracht ervan in te zien? En hoe werkt dat als het gaat om jonge mensen met een chronische aandoening? Kunnen de eigen belevingen van studenten met een aandoening omgezet worden in expert kennis? Het antwoord is ja. De eigen ervaring blijkt een waardevolle inbreng te zijn in het onderwijs op HBO, WO en basisscholen.

Social designers gingen samen met studenten en betrokken professionals, in co-creatie aan de slag om de kennis en ervaring van jonge mensen met een chronische aandoening een plek te geven in het onderwijs. Dit speelde zich af op de pabo (leraar basisonderwijs) en aan de masteropleiding Geneeskunde aan de Universiteit, beiden in Utrecht. Heel verschillende (leer)omgevingen, met ieder initiatief zijn eigen unieke creatieve aanpak.

Interactieve sessie 24 oktober in Natlab van 10.00-13.30 uur incl. lunch

Op 24 oktober nemen twee onderwijsinitiatieven, ondersteund vanuit de oproep ‘Ervaringskennis als motor’ van het Agis Innovatiefonds, je mee in hun reis met opbrengsten, inzichten en geleerde lessen.

We gaan via verschillende interactieve manieren in gesprek met ontwerpers, studenten, professionals en deelnemers over de volgende vragen:
- Welke routes zijn gevolgd om de ervaringskennis van jonge mensen met een chronische aandoening een plek te geven in het onderwijs?
- Wat levert dit proces op aan uitkomsten voor alle betrokkenen en hun onderlinge relaties?
- Welke werkwijze en interactieve (social design) tools helpen in deze processen?
- Hoe komen we van een inspirerend initiatief naar een motor voor blijvende verandering?
- Wat kunnen de domeinen welzijn en gezondheid hiervan leren en meenemen?

Deze sessie is relevant voor: professionals uit onderwijs en brede domein van zorg en welzijn, ontwerpers, beleidsmakers en geïnteresseerden. De sessie is in het Nederlands. Er is ruimte voor 30 deelnemers. Aanmelden kan tot 14 oktober via Agis innovatiefonds: https://bit.ly/ervaringskennisalsmotor.

Over MV + Agis innovatiefonds + Zorgeloos naar school

Social designers Myrthe Veeneman en Marjolein Vermeulen (MV design) onderzoeken en versterken interactieve processen rond maatschappelijke vraagstukken.

Het Agis Innovatiefonds ondersteunt vernieuwende initiatieven gebaseerd op de behoeften van mensen met een chronische aandoening, om hen zo te helpen het leven te leiden wat bij ze past

Zorgeloos naar School werkt aan de droom dat alle leerlingen en studenten met een chronische aandoening in het reguliere onderwijs zorgeloos naar school gaan.

Studenten oefenen met een gesprekstool — © Myrthe Veeneman

Les ervaringsdeskundigheid in kaart brengen — © Myrthe Veeneman

Medische dubbeltalenten, master X&X — © Open Concepts

Partners