Zoeken

Sluit zoeken
SENSES

The Dust Between Our Nails and Fingertips

The Dust Between Our Nails and Fingertips graveert digitaal een steenplaat om petroglyfenhandafdrukken op bergkliffen na te bootsen; het vraagt of het gezwoeg van een machine de emotionele zwaartekracht kan overbrengen van handafdrukken die in de loop van duizenden jaren zijn gemaakt.

Gegraveerd uithoudingsvermogen

Het project toont een op maat gemaakte CNC-steensnijder in een antropomorf frame, die zich voordoet als een wezen dat zweeft tussen heden en verleden. Beïnvloed door de snijtechnieken van steengroeven, produceert een op maat gemaakt diamantgereedschap markeringen die lijken op de markeringen van een menselijke vingertop, die langzaam een steenplaat uit etsen, die tot stof vergaat en sporen van arbeid achterlaat.

Gegraveerd uithoudingsvermogen

Diep in de bedding van de ruige zandstenen kliffen van de White Mountains in Wyoming zijn handafdrukken gegraveerd. Een plaatselijke mythe vertelt het verhaal van deze driedimensionale rotstekeningen: er wordt gezegd dat deze tekens zijn gemaakt door generaties vrouwen van de Plains en Great Basin Tribes die de klif vastgrepen terwijl ze hun kinderen baarden. Ze zijn gemaakt met pijn en uithoudingsvermogen en verbinden het verleden met de toekomst in een ritueel van moederschap - een onzichtbare kracht die generaties bindt.

Petrogliefen van de arbeid

Bergen en rotsblokken bevatten een enorme emotionele kracht. Naast hun sublieme aanwezigheid dragen verharde kliffen echo's van oude stemmen en verre generaties. Deze rotstekeningen maken de sporen zichtbaar van de groei en het leven dat ons voorafging, waardoor het onzichtbare en vergeten - door de tijd geërodeerde - weer tastbaar wordt.

Aan de andere kant van deze aardse draad ligt de vuilnisbelt: de berg goederen die we hebben vergaard door industriële massaproductie. We worden overweldigd door de kunst van de overvloed, die eindeloze producten binnen handbereik brengt. Hoewel we de gevolgen van massaproductie begrijpen, zoals buitensporig afval en koolstofdioxide, blijft de onzichtbare arbeid die in elk artikel is verweven onzichtbaar. Hoeveel handen en ogen zijn er nodig om één kopje vorm te geven voordat we het proces automatiseren? Elk kopje is een stille getuigenis van de talloze arbeiders die achter het scherm of de machines schuilgaan.

Over Cheung Qin

Cheung Qin is een speculatieve beeldhouwer die "actieve instrumenten" creëert—levenloze objecten of machines die autonoom presteren en verhalen van veerkracht uitdragen. Zijn werk overstijgt de statische aard van deze objecten en brengt vluchtige momenten van een speculatief verleden in kaart.